In het Nederlandse onderwijs gaan de vaardigheden voor taal en rekenen catastrofaal achteruit.
Ook de onderwijsinspectie constateert deze achteruitgang wederom in het rapport “De staat van het onderwijs 2022”.
Zo haalt een kwart van de basisschoolleerlingen in groep 8 niet eens het vereiste niveau in taal en rekenen.
Meer aandacht voor de basisvaardigheden.
Graag wil ik als ervaringsdeskundige van meer dan 40 jaar als basisschoolleerkracht en remedial teacher mijn visie daarover geven.
Rooster elke dag studie-uren waarin elke leerling op eigen niveau werkt.
Concentreer je eerst op
welke categorie een leerling (of alle leerlingen van de school) een achterstand heeft: werkwoorden, zinsontleding, woordsoorten,
leestekens, een spellingcategorie, breuken, tafels en deelsommen, klokkijken, over het tiental, staartdelingen, cijferen, meten, procenten enz.
Ga dan gericht oefenen: elke dag een poosje met hetzelfde werk. Dat kan één probleem zijn, maar je kunt ook drie verschillende dingen aanpakken.
Met een individuele leerling of met meerdere leerlingen. Blijf dit wekenlang doen. Elke dag is een herhaling en een stukje uitbreiding.
De leerstof van een onderdeel gaat langzamerhand beklijven. Niet te gauw denken dat ze het wel kunnen.
Na een poos pak je er weer een onderdeel bij, waar je ook weer elke dag eventjes aan werkt. De oude onderdelen niet vergeten.
Om de paar dagen weer even een kleine herhaling.
Je kent vast wel de reclame over foutloos rekenen binnen korte tijd. Dat is onmogelijk. Wel foutloos rekenen bij een onderdeel.
Werk elke dag aan breuken en het kwartje begint te vallen.
Durf de lesmethoden los te laten.Ga bepaalde delen vervangen door effectief te werken.
Ik kan je daarbij helpen. Ik heb alle categorieën van bijvoorbeeld spelling al uitgewerkt. Uitgebreider zal je nergens vinden.
De leerkracht hoeft weinig instructie te geven, want die zit al in de leerstof verwerkt.
Er zit een opbouw in van heel gemakkelijk naar moeilijk. Je kunt zelf bepalen tot hoever een pakket afgewerkt moet worden.
Er is heel veel tijd besteed aan woordenschat, zodat de leerling de woorden ook kan begrijpen.
Omdat alles al is uitgewerkt kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk, ook handig bij ziekte van leerkrachten.
Ik hoor regelmatig van remedial teachers dat de kinderen bij het werken aan mijn breukenpakket zeggen dat ze het nu ineens wel snappen. “O, is het zo
simpel?”
Bij al mijn werk ben ik er steeds van uitgegaan dat elk kind het moet kunnen volgen.Hoe weet je waar de leerlingen op uitvallen?
Noteer elke keer na een dictee of toets in een klassenoverzicht het probleem. Misschien handig om lijsten te maken, zodat je alleen maar een kruisje hoeft te
zetten. Na verloop van tijd weet je precies waar de problemen liggen.
Wil je op papier werken?Op
www.dtgeenprobleem.nl staan kant-en-klare leer-werkboeken. Verder zijn er pdf’s van alle spelling en rekenonderdelen.
Die kun je voor een zeer betaalbare prijs eenmalig kopen. De hele school kan die dan altijd gebruiken.
Wil je digitaal werken?Bij
www.meesterklaas.nl kun je digitaal werken op de grootste digitale website om spelling te leren. Plus de complete werkwoordspelling en zinsontleding.
We hebben een gratis spellingtoets ontwikkeld. Hier zijn alle spellingcategorieën van groep 3 t/m 8 te toetsen.
Dan volgt een zeer uitgebreide foutenanalyse. Ook andere fouten dan de gevraagde categorie worden herkend.
Gratis op
www.meesterklaas.nl
- Alle woordpakketten /categorieën van alle taalmethodes
- Gratis spellingtoets met uitgebreide foutenanalyse. Je kunt de toets ook maken zonder je te registreren. Start hier!
- De lange en korte klanken bij Spelen of spellen. (zeer uitgebreid)
Elke dag een andere werkwoordentoets met feedback
- D-of-T-Bingo
Gratis op www.dtgeenprobleem.nl
Wil je meer weten? Neem gerust contact op.
Ik zal graag meer informatie toesturen of mondeling geven.
Met vriendelijke groet,
Klaas van der Veen
Cannenburch 120
8226RT LELYSTAD
0320227003 06 4289 1812
info@dtgeenprobleem.nl en info@meesterklaas.nl